Januari 2020 Vraag&Antwoord 1

Vraag:
Beste Andries, ik kan niks meer installeren en er wordt geroepen
dat ik te weinig gebruiksrechten heb. Ik heb van alles geprobeerd, maar
het wordt alleen maar erger en erger. Heb jij een idee of heb je tijd om
er eens naar te kijken. Het is begonnen met het opnieuw installeren
van mijn printer drivers. Jan
Antwoord:
Beste Jan, volgens de standaard instellingen komt het
Gebruikersaccountbeheer alleen in aktie wanneer programma’s systeemwijzigingen
willen doorvoeren. Op zich zijn deze instellingen
prima, ware het niet dat het scherm “op zwart gaat” zodra een melding
verschijnt (dit gedimde beeldscherm wordt ook wel het beveiligd
bureaublad genoemd). Wordt het blokkeren van het beeldscherm als
vervelend ervaren dan kan dat worden uitgeschakeld via het configuratiescherm,
het onderdeel Gebruikersaccount en de optie Instellingen
voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen door de schuifregelaar voor
het waarschuwingsniveau een treedje lager te zetten. Het kan ook helemaal
uitgezet worden door de schuifregelaar op Nooit een melding
weergeven in te stellen. Het uitschakelen geniet zeker niet de voorkeur
aangezien dat ten koste van de veiligheid gaat en tevens problemen
kan geven voor het openen van apps.
De door Gebruikersaccountbeheer opgelegde beperkingen van de gebruiksrechten
(lees- en schrijfrechten) zijn bedoeld om extra beveiliging te bieden
tegen kwaadwillende software en onbedoelde handelingen van de gebruiker.

Deze machtigingen kunnen echter ook vaak onbegrijpelijke foutmeldingen tijdens
installatie of gebruik van vertrouwde software veroorzaken (zoals het
niet kunnen installeren of opstarten van een programma, het niet kunnen
opslaan van gegevens e.d.).
Deze problemen worden veroorzaakt doordat de gebruikersrechten
niet toestaan dat er met het betreffende gebruikersaccount een wijziging wordt aangebracht in een
specifiek bestand en/of registerwaarde. Gebruikersaccounts met beperkte rechten ondervinden wel
eens vreemde foutmeldingen waar geen hout aan vast te knopen is.
Zoals gezegd, gewoon een tandje lager zetten en dan opnieuw proberen of het lukt.
Desnoods nog een tandje lager. Lukt het je niet,
dan bel ik je wel om te vragen of de koffie klaar is! Andries

This entry was posted in V&A. Bookmark the permalink.

Comments are closed.